Monday, June 8, 2009

12 Jam perjalanan Tanpa Henti 06.06.09

Salam

Sabtu 6.6.09 aku telah memulakan satu perjalanan untuk menghadiri majlis perkahwinan Pian dan Siti Sabariah di Seri Jempol dan Azri dan Syikin di Jasin Melaka. Kami memulakan perjalanan daripada PJ dan berkumpul di Caltex Lebuhraya Elite untuk berjumpa dengan Nizam. Jam 9.30 pagi perjalanan dimulakan daripada PJ. Di Caltex aku telah menaiki Avanza Nizam. Maklum le dia drive sorang-sorang. Aku jadi peneman le. Matlamat kami adalah untuk sampai pukul 12 tgh ke Seri Jempol dan kemudian terus ke Jasin. Dalam perkiraan paling lewat sampai ke Jasin dalam jam 3.30 petang.


Cabaran pertama kami bermula apabila sampai ke persimpangan Nilai. Keadaan jalan yang penuh dengan kenderaan yang bergerak perlahan-lahan. Mana ada pilihan lain. Just join the jam la. Untuk melepaskan ke persimpangan Senawang, kami mengambil masa hampir 2 jam. Jam 12.00 tgh baru dapat keluar Tol Senawang. Sah memang lari dari jadual. Kami terus ke Bukit Putus, Kuala Pilah, Bahau dan seterusnya Bandar Seri Jempol. Malang sekali lagi navigator kami, Azam telah tersalah membaca peta dan hampir saja kita orang menuju ke Gemas. Aku dan Nizam mengambil keputusan untuk menjadi jurupandu. Dengan aku sebagai pembaca peta, dalam tempuh 15 minit kita orang telah sampai ke rumah Pengantin Perempuan di Seri Jempol.





Jam dah 1.30 tgh masa itu. Sempat berjumpa dengan Pian dan kaum kerabat. Dah jumpa takkan nak cabut terus, kena la uruskan apa-apa yang patut. Lama gak le. dalam 2.30 ptg baru kita org dapat keluar. kami mengambil keputusan untuk menggunakan jalan ke Jelai dan seterusnya ke Tampin then baru menuju Tangkak dan seterusnya Jasin. Keadaan jalan yang tidak berapa elok dan kenderaan yang banyak menyebabkan kami hanya tiba di Tol Tangkak Jam 5.00. Memang behind time dah. Aku tukar kereta dan pandu V6 terus ke Jasin n Nizam meneruskan perjalanan untuk Muar.


Kita orang sampai ke rumah pengantin jam 5.15. Nasib baik masih ramai tetamu lagi, cuma pengantin telah tukar baju. Takpa janji meraikan majlis. Jam 6 kita orang bertolak kembali. Singgah di R n R Ayer Keroh untuk meneruskan solat. Kita orang berhenti solat Maghrib dan makan di Petronas NKVE. Sempat pergi ke Taman Samudera, Gombak untuk Azam dan Isteri. Lebih kurang jam 9.45 malam kita orang selamat sampai ke rumah.



Itulah sebahagian kehidupan bermasyarakat yang perlu aku lakukan. Memang berbaloi.

No comments: