Friday, May 22, 2009

Mei: Bulan segalanya

Salam

Bulan Mei ada beberapa acara yg menarik untuk kita semua. Ada Hari Ibu, Ada hari Guru, Hari Belia, Hari Bio diversiti dan lain-lain. Semua ini menarik perhatian untuk mengenang dan melihat kembali apa yang telah dan akan kita lakukan dalam meraikan hari-hari berkenaan. Terutama Hari Ibu, kita sayang ibu kita samada yang masih ada di dunia ini atau telah tiada. Tetapi apakah perlambangan kasih sayang kita terhadap mereka. Adakah kita melawat dan menjenguk mereka jika kita berjauhan dalam masa yang terdekat ini. Adakah kita menelefon mereka mengucapkan selamat Hari Ibu dan meluahkan kata-kata kasih sayang kita kepada mereka? Adakah cukup sekadar mengirim wang setiap bulan dalam menyatakan kasih sayang kita?

Aku tidak akan pernah lupa mengucap selamat Hari Ibu kepada ibu. Walaupun kesempitan masa, aku tetap balik untuk mendengar Ibu bercerita. Cuma dengar suara dan cerita Ibu sudah cukup bagi aku. Aku gembira melihat Ibu riang bercerita. Walaupun Ibu tak pernah menyatakan atau menyuruh anak-anak pulang menjenguk, kita seharusnya lebih peka dalam memahami hati seorang ibu.

Aku mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang memberi ucapan selamat Hari Guru kepada aku. Terima kasih sekali lagi. Aku seorang insan biasa yang cuba memberi tunjuk ajar dan jalan kepada kamu semua. Selebihnya adalah kamu semua yang seharusnya membentuk apakah ciri-ciri jalan yang akan kamu pilh nanti.InsyaAllah perahu telah di air, dayung telah ditangan, Ayuh teruskan kayuhan itu kearah destinasi kehidupan yang kamu pilih. Jangan takut atau gentar.

Kepada pelajar yang akan menjalani latihan praktik, selamat bertugas. Belajar dan juga aplikasikan apa yang telah diajar kepada kamu semua. Kepada pelajar yang bercuti, selamat bercuti. Kepada kawan-kawan dan teman-teman, semoga hidup kita ini bisa diteruskan sebaik mungkin.

Sekian

No comments: